Praca biurowa a ból kręgosłupa. Jak mu zapobiec_

Praca biurowa a ból kręgosłupa. Jak mu zapobiec?

Ponad 5 milionów Polaków wykonuje pracę biurową. I chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się ona lekka, tak naprawdę w zaskakująco dużym stopniu obciąża organizm. Jednym z częstych problemów, jakie dotykają pracowników biur jest ból kręgosłupa. Skąd on się bierze i jak możesz sobie z nim poradzić?

Jak praca biurowa wpływa na kręgosłup?

Każda praca siedząca obciąża układ szkieletowy, który nie jest przystosowany do spędzania kilku godzin w bezruchu. Sprawę często pogarsza niewłaściwie przygotowane stanowisko, które narzuca pracownikowi złą postawę ciała i sprzyja rozwojowi dolegliwości bólowych.

Problemy z kręgosłupem objawiają się głównie silnym, uciążliwym bólem w odcinku lędźwiowym, który może promieniować w inne partie pleców. Wynika on z unieruchomienia i przeciążenia szkieletu, a także z ciągłego napięcia mięśni stabilizujących kręgosłup.

Co robić, żeby nie obciążać kręgosłupa przy pracy siedzącej?

Pierwszym krokiem do zdrowego kręgosłupa jest zadbanie o ergonomiczne stanowisko pracy. Na co warto zwrócić uwagę?

  • Krzesło biurowe – powinno mieć regulację wysokości i pochylenia oparcia, a także podłokietniki ustawione na wysokości biurka.
  • Biurko – odpowiedniej wysokości, żeby swobodnie oprzeć na nim ręce. Najlepszym rozwiązaniem są ruchome biurka, które umożliwiają pracę na stojąco i tym samym zmianę pozycji ciała.
  • Komputer – monitor powinien być oddalony ok. 50-70 cm od oczu. Zwróć uwagę na to, żeby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości linii wzroku. Klawiaturę umieść ok. 15 cm od krawędzi biurka, dzięki czemu ułożysz swobodnie ręce podczas pisania.

Kiedy już stanowisko pracy jest odpowiednio przygotowane, przyjrzyj się swojej postawie. Podczas siedzenia utrzymuj proste plecy i rozluźnione ramiona. Ułóż kolana pod kątem prostym i oprzyj stopy płasko na podłodze. Unikaj też skręcania lub zginania ciała w niewłaściwy sposób podczas dźwigania ciężkich przedmiotów lub sięgania po coś w wysokie miejsca.

Podczas pracy rób regularne przerwy, podczas których wstań, przespaceruj się i porozciągaj. Zadbaj również o aktywność fizyczną w czasie wolnym. W ten sposób wzmocnisz mięśnie stabilizujące kręgosłup, dzięki czemu odciążysz go i zapobiegniesz bólowi pleców[1].

Jak złagodzić ból kręgosłupa?

Kiedy kręgosłup już boli, oczywiście dalej warto wdrożyć powyższe zmiany, które pomogą zapobiec rozwojowi poważniejszych schorzeń. A co zrobić, żeby złagodzić nieprzyjemne dolegliwości? Zastosuj tabletkę przeciwbólową zawierającą lek z grupy NLPZ (niesteroidowych leków przeciwzapalnych), np. deksketoprofen. To substancja, która hamuje produkcję cząsteczek podtrzymujących stan zapalny, dzięki czemu może złagodzić towarzyszące mu objawy.

Deksketoprofen jest stosowany w leczeniu bólu o nasileniu łagodnym do umiarkowanego. Zaczyna działać już po ok. 30 minutach, ale jeśli zależy Ci na szybszym efekcie, zastosuj lek przed posiłkiem. Deksketoprofen w minimalnym stopniu podrażnia żołądek, więc może być przyjmowany na czczo[2].

Skutki zaniedbania kręgosłupa potrafią być poważne – w najgorszym wypadku może dojść do nieodwracalnego zwyrodnienia. Ponadto problemy wynikające z pracy siedzącej nie kończą się tylko na bólu pleców, a obejmują m.in. otyłość, zaburzenia krążenia, pogorszenie wzroku czy koncentracji. Żeby tego uniknąć, postaraj się jak najszybciej zadbać o swoje stanowisko pracy oraz odpowiednią porcję ruchu w czasie wolnym.


[1] Kowalska-Bigulak J., Stańczak A., Praca siedząca a występowanie dolegliwości bólowych kręgosłupa, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koszalinie, Edukacja – zdrowie – społeczeństwo, 1/2019: 108-119.

[2] Woroń, J. (2020). Dlaczego w bólu ostrym należy rozważyć zastosowanie deksketoprofenu? Forum Medycyny Rodzinnej, 14(2): 51-56.

Nastepny artykuł

Ważne

ZAINTERESUJE CIĘ

Górne drogi oddechowe, czyli nos, zatoki, gardło i krtań nieustannie mają kontakt z czynnikami drażniącymi, które docierają do nich ze środowiska zewnętrznego. Stanowią one