Dieta na sprawny mózg. Zobacz, co warto jeść

Dieta na mózg

Komórki kory mózgowej do sprawnego funkcjonowania potrzebują głównie glukozy. Nie obejdą się też bez tlenu i wody. Jednak to prosty cukier – glukoza – stanowi podstawowy produkt zasilający mózg. Bez niego komórki nerwowe w mózgu szybko zaczynają obumierać. Mózg nie wytwarza ani nie magazynuje glukozy, jest ona mu dostarczana z krwią. I to w ogromnych ilościach, zwłaszcza podczas intensywnego wysiłku intelektualnego. Generalnie blisko połowa zużywanej przez organizm glukozy trafia właśnie do mózgu.

Glukoza, ale nie ze słodyczy

Ogromne zasoby glukozy niezbędne do sprawnego i wydajnego funkcjonowania mózgu pochodzą z pożywienia. Myli się jednak ten, kto sądzi, że zajadanie się słodyczami poprawi jego zdolności intelektualne. Spożycie słodyczy sprawia, że poziom glukozy we krwi szybko wzrasta, ale też i szybko spada pogarszając nastrój i możliwości umysłowe.

Lepszym rozwiązaniem jest dostarczenie organizmowi glukozy pochodzącej z cukrów złożonych zawartych w:

  • pełnoziarnistych produktach, takich jak: chleb razowy, nieprzetworzone płatki zbożowe,
  • pochodzącej z produktów trawienia białek np. jajek, jogurtu, orzechów, mięsa, roślin strączkowych.

Wtedy „paliwa” niezbędnego do właściwej pracy mózgu wystarczy na dłużej. Ważne jest również regularne dostarczanie tych zapasów, czyli spożywanie kilku posiłków w ciągu dnia (nie dwóch), a zwłaszcza zwrócenie uwagi na śniadania.

Nie samą glukozą intelekt stoi

Węglowodany, choć niezbędne do zapewnienia sprawnej pracy naszego mózgu, nie są jedynymi produktami, których potrzebujemy, gdy chcemy zachwycać intelektem. Mózg potrzebuje też stałych dostaw tlenu, wody, a w pożywieniu dużych ilości białka, tłuszczów nienasyconych, witamin i minerałów. Po co?

Tlen jest niezbędny do spalania glukozy i uzyskiwania energii. To dlatego tak ważne są spacery, wietrzenie pokojów osób intensywnie pracujących intelektualnie. Woda z kolei to podstawowy budulec ludzkiego ciała. Nie tylko nawadnia organizm, ale i zawiera niezbędne mikroelementy. Białko zaś jest podstawowym budulcem komórek ciała, a tłuszcze, zwłaszcza niensycone (oleje, ryby) to dobre źródło energii.

Witaminy i minerały są substancjami niezbędnymi do zapewnienia zdrowia i sprawności mózgu. Kolosalne znaczenie mają zwłaszcza witaminy z grupy B, głównie B1, B3, B5, C.

Witamina B1 jest nazywana witaminą nastroju, pomaga w usuwaniu zmęczenia, irytacji, jej brak pogarsza myślenie, zapamiętywanie, a np. witamina B5 usprawnia m.in. układ nerwowy, jej brak powoduje trudności z nauką.
Natomiast najważniejsze dla mózgu pierwiastki to wapń, magnez, cynk, miedź, mangan, jod i żelazo. Ich niedobór wpływa na zaburzenia pamięci, logicznego myślenia, kojarzenia.

Zapewnienie tych wszystkich substancji w pożywieniu jest podstawowym warunkiem optymalnego funkcjonowania mózgu i całego organizmu. Zatem co i jak jeść, by wznieść się na wyżyny intelektu?

Ryby

Łosoś, tuńczyk, makrela czy dorsz są źródłem kwasów omega – 3. Naukowcy udowadniają, że ludzie, którzy jedzą ryby częściej niż raz w tygodniu uzyskują w testach inteligencji wynik lepszy nawet o 11 procent niż ci, którzy nie lubią rybnych posiłków. Osoby, które jedzą ryby co najmniej raz w tygodniu mogą o 4 lata opóźnić procesy starzenia się komórek nerwowych. Zyskać lepszą pamięć, koncentrację oraz zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera, udaru mózgu i depresji.

Soczewica i groch

Warzywa strączkowe są bogate w magnez i witaminy z gruby B, czyli naturalne substancje wspomagające układ nerwowy, poprawiające pamięć, nastrój.

Olej lniany

Jest bogatym źródłem kwasów omega – 3, zawiera lecytynę, która poprawia pamiętać.

Orzechy włoskie

Wpływają na koncentrację i pamięć. Ich regularne spożywanie spowalnia procesy starzenia komórek nerwowych, chroni przed chorobami neurodegenarycyjnymi. Zawierają dużo antyoksydantów, magnezu, który uspokaja; żelaza przeciwdziałającego anemii; melatoniny regulującej cykl dobowy, ułatwiającej zasypianie.

Dynia

Zawiera mnóstwo witamin z grupy B, magnez, lecytynę. Dynia poprawia pamięć, koncentrację. Pestki dyni pomagają usunąć toksyny z organizmu, a zawarty w nich magnez pomaga ukoić nerwy.

Czekolada

Najzdrowsza jest ta gorzka, zawierające ogromne ilości magnezu i substancji stymulujących procesy intelektualne.

Owoce

Borówka amerykańska, truskawka, maliny, jeżyny mają właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Spożywane w dużych ilościach znacznie spowalniają procesy starzenia komórek nerwowych.

Spis treści