Zdrowe śniadanie to lepsze oceny

Zdrowe śniadanie

Aż 1/3 polskich uczniów rozpoczyna dzień bez śniadania, a w szkole zamienia kanapki na słodycze i chipsy ze szkolnego sklepiku. Je puste kalorie i nie dostarcza organizmowi energii potrzebnej do pracy. Tymczasem kilkugodzinna nauka to olbrzymi wysiłek dla mózgu. „Niedożywiony” pracuje źle, co odbija się na stopniach. Zła dieta to także kłopoty zdrowotne. Dlatego dietetycy apelują – zdrowe śniadanie to podstawa!

Czym grozi zła dieta?

  1. Zaburzeniami w rozwoju dzieci i młodzieży, ponieważ organizmowi, który w wieku szkolnym rośnie… jak na drożdżach, brakuje odpowiednich składników odżywczych.
  2. Chorobami, bo źle odżywiony organizm ma mniejszą odporność. Dlatego dzieci łatwiej i częściej się np. przeziębiają. Nieprawidłowa dieta przyczynia się również do rozwoju wielu chorób, które dają o sobie znać dopiero po latach.
  3. Otyłością, gdyż słodycze i pączki dostarczają organizmowi jedynie pustych kalorii, które powodują nadwagę. W Polsce problem otyłości dotyczy już 800 tysięcy młodych ludzi.

Dieta a szkolne oceny

Jeśli dziecko wychodzi z domu bez pełnowartościowego śniadania, a do szkoły zamiast smacznych kanapek i owoców dostaje pieniądze na „coś ze sklepiku”, to nie można się dziwić, że rzadko przynosi piątki czy szóstki. „Głodny” mózg nie jest bowiem w stanie pracować przez kilka godzin na pełnych obrotach. Dziecko nie może skupić uwagi, ma problemy z zapamiętywaniem i przyswajaniem wiedzy. Czuje się senne i zmęczone.

Zadbaj o prawidłowy zastrzyk energii!

  1. Pierwsze śniadanie powinno być pożywne i urozmaicone, bogate w pełnowartościowe białko, witaminy i odpowiednie składniki mineralne. Jogurt, mleko, jajka, twarożek, wielozbożowe płatki, musli, owoce i warzywa, a nawet podpieczone tosty – śniadaniowy jadłospis jest bardzo bogaty. Najlepiej nad porannym menu dziecka pomyśleć już wieczorem, a rano nieco wcześniej wstać i przygotować śniadanie, żeby nie było robione i spożywane w pośpiechu.
  2. Do szkoły dziecko powinno dostać drugie śniadanie. Najlepiej jak będzie to pełnowartościowa kanapka, może być z chudą wędliną i warzywami, białym serkiem i rybą, albo z masłem orzechowym lub kremem czekoladowym, które dzieci bardzo lubią.
  3. Jeśli koniecznie chcesz dać dziecku do szkoły coś słodkiego, to wybierz batoniki zbożowe, albo z musli, których coraz więcej jest w naszych sklepach, a gazowany, słodki napój zamień na soki, najlepiej te przecierane.
  4. Nie dawaj dziecku do szkoły pieniędzy, które może wydać na słodycze w szkolnym sklepiku lub automacie.
  5. Zabiegaj o to, by w szkole zamiast chipsów i napojów były sprzedawane, zdrowe batony, soki i owoce. Wiele szkół, po apelach dietetyków i rodziców, zakazało sprzedaży na swoim terenie najbardziej niezdrowych przekąsek.
Spis treści