Oleje roślinne

Najzdrowsze oleje roślinne – które warto wprowadzić do swojej diety?

Zdrowe oleje jadalne to podstawa w kuchni każdego, kto dba o swoją kondycję. Choć wiele osób wciąż ma błędne przekonanie o tym, że oleje są niezdrowe i należy wyeliminować je z diety, oleje roślinne mają wiele cennych właściwości dla naszego zdrowia. Znajdziesz w nich między innymi niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), a także witaminy A, D, E i K. Dlaczego warto spożywać oleje roślinne? Jaka jest zalecana dzienna porcja? Sprawdź!

Dlaczego warto spożywać oleje roślinne?

Zdrowe oleje jadalne zdecydowanie powinny zagościć w każdej kuchni. Oleje roślinne pozyskiwane są z nasion roślin oleistych takich jak awokado, rzepak, len zwyczajny, słonecznik, kokos, migdałowiec. Oleje roślinne mają w swoim składzie nienasycone kwasy tłuszczowe, których nasz organizm sam nie produkuje, jednak są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Obniżają ryzyko zawału serca, regulują ciśnienie krwi, obniżają poziom cholesterolu, pomagają zachować równowagę hormonalną. To tylko kilka z licznych właściwości NNKT. W diecie każdego człowieka powinien się znaleźć olej rzepakowy czy oliwa z oliwek.

Jak przechowywać oleje?

Bardzo ważne jest odpowiednie przechowywanie olejów roślinnych, jeśli chcesz zachować ich cenne właściwości. Na szczególną uwagę zasługują oleje tłoczone na zimno. Zdecydowanie trzeba chronić je przed nadmierną ekspozycją na światło i wysoką temperaturą. Najlepiej po otwarciu przechowywać je w lodówce.

Tłuszcz – wróg czy przyjaciel?

Tłuszcz to jeden z niezbędnych składników odżywczych, zaraz obok węglowodanów i białka. Jest również najbardziej kaloryczny, bo 1 g dostarcza aż 9 kalorii. Jednak warto podkreślić, że łuszcz nie jest wrogiem, pod warunkiem, że wybierasz dobre źródła tego składnika. Do takich źródeł należą właśnie oleje roślinne, ale także ryby, orzechy i nasiona.

Jaka jest zalecana dzienna porcja olejów roślinnych?

Ilość tłuszczu w diecie człowieka zależy przede wszystkim od indywidualnego dziennego zapotrzebowania energetycznego. Tłuszcz powinien stanowić około 25 do 30% dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka. Z kolei na zapotrzebowanie wpływa wiele czynników takich jak: wiek, płeć, wzrost, waga, aktywność treningowa oraz tryb życia. Dzienna porcja olejów roślinnych jest kwestią indywidualną, jednak zalecany jest umiar.

Olej nierafinowany i olej rafinowany

Bardzo często w przypadku olejów można spotkać się z dwoma określeniami – rafinowany i nierafinowany. Zastanawiasz się pewnie, czym różnią się te dwa rodzaje. Otóż olej rafinowany powstaje przy wykorzystaniu wysokiej temperatury, a także środków chemicznych. Natomiast olej nierafinowany to tak zwany olej tłoczony na zimno. Powstaje poprzez wyciskanie nasion roślinnych przez specjalną prasę. Do jego produkcji nie wykorzystuje się wysokiej temperatury ani środków chemicznych. Który z nich będzie lepszym wyborem? Oleje tłoczone na zimno zachowują swój naturalny aromat i smak. Natomiast oleje rafinowane mają dłuższy termin przydatności do spożycia. 

Jak wybierać zdrowe tłuszcze – podsumowanie

Tłuszcz to niezbędny składnik diety każdego człowieka. Jednak, jeśli chcesz cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem, powinieneś wybierać źródła zdrowych tłuszczów. Warto postawić na nierafinowane oleje roślinne bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Ich źródłem są również ryby i orzechy. Dobrze zbilansowana dieta bogata we wszystkie składniki odżywcze to klucz do zdrowia i świetnego samopoczucia.

Nastepny artykuł

Ważne

ZAINTERESUJE CIĘ

Wątroba zawdzięcza jej ochronę przed niekorzystnym działaniem metali ciężkich, ale to tylko jedna z wielu zalet tej indyjskiej rośliny. Ashwagandha znana jest też pod