Dieta dr Dąbrowskiej

Dieta dr Dąbrowskiej – na czym polega?

Dieta a właściwie detoks dr Dąbrowskiej z każdym rokiem zyskuje sobie nową rzeszę sympatyków. Jak to się dzieje, że coraz częściej wybieramy surową i restrykcyjną dietę zamiast cukrowego szaleństwa? Gdzie tkwi haczyk i dlaczego jeśli raz zaczniesz, będziesz wracać znowu?

Czym jest dieta dr Dąbrowskiej?

Jest to dieta warzywno-owocowa z okresami postów i normalnego odżywiania się. Okres postu może trwać od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od wskazań. W czasie stosowania diety dozwolone jest jedynie spożywanie warzyw i w ograniczonym stopniu owoców. W ciągu dnia można spożywać do 600 kalorii. Zaleca się spożywanie warzyw nisko skrobiowych. Są to warzywa:

  • korzeniowe, takie jak marchew, burak, seler, pietruszka i rzodkiew,
  • kapustne – różne rodzaje kapusty, jarmuż, kalafior, brokuł,
  • cebulowe – cebula, por i czosnek,
  • dyniowate – dynia, ogórki, kabaczek,
  • psiankowate – papryka, pomidor,
  • liściaste – sałata, natka pietruszki, zioła.

W diecie dr Dąbrowskiej można również spożywać owoce o niskiej zawartości cukrów, tzn.:

  • jabłka,
  • grejpfruty,
  • cytryny,
  • jagody.

Szczególnie zalecane są soki z zielone pędów roślin, takich jak natka pietruszki, seler naciowy, botwina, mniszek, szczaw, szpinak czy kiełki lucerny. Powyższe warzywa i owoce należy zjadać jak najmniej przetworzone, najlepiej na surowo w postaci surówek i koktajli. Można z nich przyrządzać także zupy, dusić i piec. Do picia zalecana jest woda, soki warzywne lub owocowe, herbata czy kompot bez cukru. W czasie postu nie wolno spożywać innych pokarmów.

Dieta dr Dąbrowskiej składa się z kilku etapów, takich jak przygotowanie do postu przez eliminację kawy, mięsa i innych. W kolejnym etapie wchodzi się w okres postu, połączonego z aktywnością ruchową. Po jego zakończeniu przechodzi się od postu do diety pełnowartościowej. Później już regularnie można przeplatać żywienie pełnowartościowe z okresami postu.

Jakich efektów można się spodziewać?

Stosowanie diety dr Dąbrowskiej ma wywierać wszechstronne korzystne działanie na organizm. Pozwala na redukcję masy ciała, poprzez spalenie zbędnej tkanki tłuszczowej, zwłaszcza szkodliwego tłuszczu trzewnego. Ma umożliwiać usunięcie z organizmu nagromadzonych toksyn. Zmniejsza ryzyko rozwoju i łagodzi szereg chorób cywilizacyjnych: cukrzycę typu 2, nadciśnienie tętnicze, hipercholesterolemie i inne. Powoduję zahamowanie procesu starzenia się i aktywuję geny długowieczności, poprzez zmniejszenie ilości wolnych rodników w organizmie. Zadaniem tej diety jest także uzupełnienie niedobór różnych mikroelementów, niezbędnych w harmonijnym funkcjonowaniu ustroju.

Należy jednak pamiętać, że jest to bardzo rygorystyczna, niezbilansowana dieta. Nie zapewnia odpowiedniej ilości kalorii, jak i białek czy tłuszczów. Nie wszystkie osoby będą mogły ją stosować. Dla części z nich może on się okazać niewłaściwy, a nawet niebezpieczny dla zdrowia. Przed przejściem na taki sposób odżywiania konieczna jest wizyta u lekarza, celem ustalenia, czy nie istnieją przeciwskazania. Warto także skonsultować się z dietetykiem, który udzieli fachowej porady żywieniowej.

Przykładowy jadłospis

Dieta opiera się na spożywaniu warzyw i niektórych owoców, wymienionych we wcześniejsze części artykułu, tak by były jak najmniej przetworzone. Poniżej przedstawiono przykładowy jadłospis na 1 dzień diety.

Śniadanie: sok zielony z jarmużu i jabłek, surówka z marchewki z dodatkiem jabłka i cebuli, surówka z selera naciowego i białej rzodkwi, zakwas z buraków i gotowane kalafior ze szczypiorkiem

Obiad: sok pomidorowy, surówka z kiszonej kapusty, pomidor z cebulą z dodatkiem bazylii, zupa krem z brokułów z warzywami, pieczona dynia, kompot jabłkowy

Kolacja: surówka ze świeżej kapusty z dodatkiem marchewki, tarte jabłko z truskawkami, zupa krem z pomidorów, sałata zielona z dodatkiem pomidorów i koperku, pół grejpfruta, herbata wieloowocowa

Bibliografia:

  1. Strona internetowa dotycząca diety dr Dąbrowskiej – ewadabrowska.pl.
Nastepny artykuł

Ważne

ZAINTERESUJE CIĘ

Alergia, nazywana inaczej uczuleniem, jest terminem określającym nadmierną, nieprawidłową reakcję układu odpornościowego organizmu na kontakt z występującymi w środowisku zewnętrznym obcymi substancjami, które w
Trzeba mieć na uwadze, że choroby serca stanowią jedną z głównych przyczyn zgonu na całym świecie. Dlatego lekceważenie objawów i późna diagnoza może skończyć
Dieta a właściwie detoks dr Dąbrowskiej z każdym rokiem zyskuje sobie nową rzeszę sympatyków. Jak to się dzieje, że coraz częściej wybieramy surową i